تعمیر گیربکس لودر و علل خرابی گیربکس

تعمیر گیربکس لودر ZL50

 

آیا می‌دانید عملکرد گیربکس لودر چگونه است ؟

گیربکس لودر دارای کارایی ویژه‌ای است. همانطور که می‌دانید، لودر نیز مانند تمام خودروهای دیگر، برای حرکت به نیرو و انتقال آن در جهات مختلف نیاز دارد. نیروی محرکی که از طریق موتور تامین می‌شود، توسط توربین به گیربکس و از گیربکس بواسطه گاردان ها به دیفرانسیل های جلو و عقب و از دیفرانسیل به چرخ ها منتقل میشود.

مهمترین جزء در سیستم انتقال نیرو در لودر، گیربکس آن است. گیربکس لودر وظیفه سنگینی در کنترل و تنظیم گشتاور را به عهده دارد. گیربکس می‌تواند بدون افزایش دور موتور لودر، سرعت آن را افزایش یا کاهش دهد. همچنین با استفاده از گیربکس می‌توان جهت حرکت لودر را تحت کنترل قرار داد.

گیربکس لودر از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده‌ است. کارکرد درست این قطعات در کنار هم باعث می‌شود تا گیربکس به درستی کار کند. در صورتی که یکی از این قطعات دچار خرابی یا نقص شود، عملکرد گیربکس دچار اختلال خواهد شد. در این بخش از محتوا به بررسی ساختمان گیربکس لودر می‌پردازیم.

 

  • پوسته گیربکس: گیربکس لودر دارای یک بدنه از جنس چدن است. این بدنه به عنوان محفظه‌ عمل می‌کند و سایر قطعات گیربکس را درون خود جای می‌دهد.
  • شفت ( شافت ) گیربکس: گیربکس لودر شامل چندین شفت می‌باشد. همانطور که می‌دانید شفت، وظیفه نگه داری دنده ها و انتقال گشتاور را به عهده دارد. گیربکس شامل سه شفت می‌باشد. شفت ورودی، شفت خروجی و شفت میانی به عنوان محورهای اصلی انتقال گشتاور در گیربکس شناخته می‌شوند.
    به شفت ورودی، شفت کلاچ نیز گفته می‌شود. گشتاور از شفت ورودی به شفت میانی رفته و سپس از شفت خروجی خارج می‌شود.
  • دسته دنده: در واقع همان لیور دنده لودر می‌باشد که در داخل کابین دستگاه و زیر فرمان قابل مشاهده است. راننده می‌تواند با استفاده از دسته دنده، دنده را تغییر دهد.
  • بوش: یکی از اجزای گیربکس لودر بوش می‌باشد. محل قرار گیری بوش در ورودی شفت گیربکس لودر میباشد.
  • چرخ دنده: مهمترین و متنوع ترین جزء از اجزای گیربکس لودر چرخ دنده‌ها می‌باشند. تعداد چرخ دنده‌های گیربکس به تعداد دنده آن مرتبط است. معمولا لودرهای پیشرفته 4 دنده جلو و 3 دنده عقب دارند و متناسب با همان تعداد نیز چرخ دنده دارند.
    البته گیربکس لودر شامل اجزای دیگری نیز می‌باشد. از جمله این اجزا می‌توان به دنده برنجی، ماهک، میل ماهک، کاسه نمد، واشر کائوچویی و… اشاره کرد. کارکرد صحیح و درست تمامی این قطعات در کنار هم، زمینه عملکرد صحیح گیربکس را فراهم خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد گیربکس لودر باید رعایت شود، کنترل حجم واسکازین و تعویض به موقع آن می‌باشد. واسکازین گیربکس، وظیفه روان کردن کارکرد گیربکس را بر عهده دارد. لازم است بدانید، ظرفیت حجم واسکازین در گیربکس لودر مقدار  و مشخص و معینی دارد. جهت اطلاع از نوع روغن مورد استفاده در گیربکس ها به دفترچه راهنمای محصول مراجعه بفرمایید.

روغن گیربکس از مهم‌ترین روغن‌های ماشین است. سیستم گیربکس و چرخنده‌ها در معرض حرکت مداوم قرار دارند و به همین خاطر اصطکاک زیادی را تحمل می‌کنند. اصطکاک و فشار وارده می‌تواند منجر به کاهش طول عمر این اجزا شود. ازآنجایی‌که لودر و ماشین‌های مشابه فعالیت سنگین دارند، چرخ‌دنده‌های این ماشین‌ها بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی است.

میزان اصطکاک و فشار وارده بر گیربکس این ماشین‌ها از خودروهای دیگر بیشتر است؛ به همین دلیل استفاده از روغن‌های مناسب برای حفظ طول عمر این دستگاه‌ها ضروری است. جهت حفظ طول عمر چرخ‌دنده‌ها و گیربکس، از روغن گیربکس استفاده می‌کنند. روغن گیربکس لودر با نرم کاری چرخ‌دنده‌ها از اصطکاک وارده می‌کاهد. این روغن از مواد شیمیایی ضد سایش درست می‌شود و لازم است در فواصل زمانی منظم استعمال شود. از این نوع روغن همچنین برای کاهش اختلاف دما در درون گیربکس استفاده می‌شود.

توجه: ظرفیت حجم واسکازین گیربکس لودر اگر مقدار بیشتری باشد، باعث داغ شدن گیربکس و بیرون زدن کاسه نمد می‌شود، در صورتی که واسکازین حجم گیربکس لودر به مقدار معلوم کمتر باشد، باعث داغ شدن گیربکس می‌شود.

در واقع با توجه به نوع لودر، حجم واسکازین گیربکس لودر می‌تواند متغیر باشد. معمولا این حجم از 20 لیتر شروع و می‌تواند بسته به نوع لودر تا به بیش از 100 لیتر نیز برسد. در نگهداری واسکازین گیربکس باید دقت ویژه‌ای به عمل آورد. چرا که این واسکازین می‌تواند عملکرد گیربکس لودر را بهبود ببخشد. لازم است دقت کنید، حتما از روغنی متناسب با نوع لودر خود استفاده کنید. استفاده از روغن نامناسب می‌تواند عملکرد گیربکس لودر را تضعیف کند. همچنین باید به طور مداوم واسکازین (روغن) را چک کنید تا سیاه و کدر نشده باشد. در صورتی کدر شدن روغن باید به تعویض آن اقدام نمایید.

روغن گیربکس لودر علاوه بر کمک به بهبود عملکرد لودر، دمای بخش گیربکس را نیز کنترل و تنظیم می‌کند، و باعث خنک کنندگی و شستشو بین چرخ دنده‌ها می‌شود. بنابراین با رعایت نکاتی در مورد نوع روغن و تعویض به هنگام آن، می‌توانید عمر و کارکرد ماشین خود را افزایش دهید.

7 علامت هشدار دهنده معمول در گیربکس که نباید نادیده گرفت :

  1. به راحتی دنده جا نمی رود.
  2. بوی سوختنی به مشام می رسد.
  3. موقع خاموش بودن دستگاه سر و صدا می شنوید.
  4. لیز خوردن دنده در هنگام عوض کردن دنده
  5. کشیده شدن کلاج
  6. نشتی گیربکس
  7. تکان دادن ناگهانی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *